Tyto brambory vytvořené společností J. R. Simplot byly navrženy tak, aby odolaly bramborové plísni. Jde o rostlinné onemocnění, které je známé díky tomu, že v 19. století v Irsku způsobilo bramborový hladomor.

Bramborová plíseň však dodnes představuje velký problém pro zemědělce po celém světě, a to byl také důvod, proč byly navrženy tyto geneticky upravené brambory.

Společnost Simplot uvádí, že jejich GMO brambory jsou méně náchylné na pohmoždění, obsahují méně černých skvrn a mají prodlouženou schopnost uskladnění, i když tato vyjádření nebyla vědecky potvrzena.

Pokračování na další straně…

Předtím než budou tyto brambory uvedeny na trh, je musí prozkoumat americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) a také schválit americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA).

Podle odhadů budou tyto procesy ukončeny v lednu 2020 a GMO brambory oficiálně vstoupí na trh na jaře v roce 2020.

Jaké nebezpečí přinášejí nové GM brambory
Ačkoliv se u GMO plodin často využívají genetické transformace rekombinantní DNA a podobné technologie, tyto brambory představují první rostlinný produkt vytvořený s použitím nové technologie, která předstihuje experimentální fázi.

Tato technologie, která je známá jako dvouřetězová RNA, reprogramuje a potlačuje geny organismu. V podstatě se malá molekula RNA vloží do bramborových buněk, která reprogramuje a potlačí geny v určitých drahách.

Vědci po celém světě jsou si však vědomi, že tyto „zkřížené“ molekuly RNA se mohou zachytit v lidské DNA, čímž reprogramují a potlačí geny u lidí, kteří konzumují tyto GMO brambory.

Potvrdily to i jiné studie, jako je například studie z roku 2012, která odhalila, že dvouřetězová RNA se může přenášet z rostlin na člověka a živočichy prostřednictvím jídla.

Kromě toho může dvouřetězová RNA potlačit geny jiných organismů, které by přišly do kontaktu s GMO bramborami, jako jsou včely.

Studie z roku 2013 odhalila, že dvouřetězová RNA změnila vyjádření více než 1 400 genů u včel a na 10 % změnila celý jejich genom (soubor chromozomů, ve kterém jsou lokalizované dědičné vlohy).

Ke změnám vyjádření genů došlo v době, kdy byly včely vystaveny jedné jehle s obsahem dvouřetězové RNA. Postižené geny se zapojily do důležitých vývojových a metabolických procesů spojených s RNA a přenosy, jako jsou hormonální metabolismus, imunita a schopnost reagovat na vnější podněty a stres.

Pokračování na další straně…